Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi

Środowisko ewaluacyjne

Historia zmian w systemie ZSMOPL

Link do ostatniej wersji specyfikacji komunikatów:

https://www.csioz.gov.pl/interoperacyjnosc/interfejsy#c631

ZMIANY W WERSJI 1.23.0

  • Zmiana w zakresie sposobu raportowania planów dostaw. Dostawy będą raportowane z dokładnością do miesiąca, a nie do tygodnia.
  • Dodanie nowego ostrzeżenia TROSPOZ80 w przypadku, gdy podano stan serii produktu przekraczający dozwolony limit. Limit dla aptek: 10 000. Limit dla hurtowni i podmiotów odpowiedzialnych: 200 000.
  • Modyfikacja ostrzeżenia TROSPOZ79, aby pojawiało się w przypadku, gdy rok wystawienia zapotrzebowania na import docelowy jest starszy niż 2 lata.
  • Numer NIP pobierany będzie z Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL).
  • Dodanie możliwości raportowania numeru NIP kontrahenta zamiast numeru REGON kontrahenta.

ZMIANY W WERSJI 1.22.0

  • Na stronie startowej ZSMOPL został dodany link do decyzji GIF o sprzeciwie wywozu lub zbycia.

ZMIANY W WERSJI 1.21.0

  • Reguła TROS24 dotycząca braku elementu < rodzajDokZrodlSprz > została wyłączona. Element ten będzie niewymagany, utrzymywany tylko w celu zgodności z poprzednią wersją systemu.

ZMIANY W WERSJI 1.20.0

  • Dodano nowe ostrzeżenie KM8 w przypadku próby wycofania komunikatu wycofanego lub błędnego.
  • Dodano nowe ostrzeżenie TROSPOZ79 w przypadku gdy rok wystawienia zapotrzebowania na import docelowy jest starszy niż 1 rok.
  • Rozszerzono informacje przekazywane w wartości błędnej w TROS50 „Data transakcji nie jest zgodna z datą komunikatu.”. Nowe wartości to: <dataCzasTransakcji>;<dataKomunikatu>.
  • Dodano możliwość filtrowania komunikatów na zakładce Komunikaty po aktualnym statusie apteki lub hurtowni.

ZMIANY W WERSJI 1.19.0

  • Dodano możliwość podania w zgłoszeniu braku informacji o przyczynie braku, zarówno na portalu jak w komunikacieZB – nowy opcjonalny element .
  • Dodano nową regułę TROSPOZ78 dot. daty ważności serii.
  • Skrócono opisy transakcji PM+ i WM-. Transakcje te nie będą już przeznaczone na potrzeby składowania zleconego. Składowanie należy raportować jako standardowe transakcje wydania i przyjęcia magazynowego. W okresie przejściowym transakcje PM+ i WM- użyte na potrzeby składowania zleconego nie będą odrzucane. Koniec okresu przejściowego nie został jeszcze wyznaczony.
  • Skrócono opis transakcji WUI.
  • Dodano możliwość wyszukiwania po ID apteki, hurtowni i podmiotu leczniczego na ekranie wypełniania wniosku.
  • Poprawiono aktualizację danych apteki, hurtowni i podmiotu leczniczego w przypadku aktualizacji danych w rejestrze źródłowym.
  • Poprawiono szereg innych drobnych błędów.

ZMIANY W WERSJI 1.18.0

  • Nowa reguła TROS54 weryfikująca poprawność podanego NIP.
  • Wyłączono możliwość zgłaszania wznowień, wstrzymań i zakończeń dostaw zarówno z poziomu portalu jak i na poziomie XSD
  • Zmiany w XSD: zmieniono typ decimal (18,4) na decimal (18,5)
  • Nowy rodzaj transakcji – PRO, Przyjęcie zwrotu z oddziału szpitalnego – transakcja wewnętrzna
  • Nowy rodzaj transakcji – INW, Inwentaryzacja – transakcja wewnętrzna, docelowo zastąpi transakcje IR+, IR-
  • Wdrożono SHA256 w podpisach komunikatów zwrotnych
  • Wprowadzono poprawkę w regule KM4 umożliwiającą ponowne przesłanie komunikatu, który został omyłkowo wycofany
  • Uproszczenie transakcji obrotu:
    • W miejsce transakcji:
      • ZKU Kupno (od podmiotu z Polski)
      • ZPR Przywóz (od podmiotu z UE)
      • ZIM Import (od podmiotu spoza UE)
    • Wprowadza się jedną:
      • ZKU Kupno
    • W miejsce transakcji:
      • SPR Sprzedaż (do podmiotu z Polski)
      • SWY Wywóz (do podmiotu z UE)
      • SEK Eksport (do podmiotu spoza UE)
    • Wprowadza się jedną:
      • SPR Sprzedaż
    • W miejsce transakcji:
      • PKU Przyjęcie mag. od podmiotu z Polski
      • PPR Przyjęcie mag. od podmiotu z UE
      • PIM Przyjęcie mag. od podmiotu spoza UE
    • Wprowadza się jedną:
      • PKU Przyjęcie magazynowe
    • Wprowadza się jedną:
      • WPR Wydanie mag. do podmiotu z Polski
      • WWY Wydanie mag. do podmiotu z UE
      • WEK Wydanie mag. do podmiotu spoza UE
    • Wprowadza się jedną:
      • WPR Wydanie magazynowe
    • Dotychczasowe transakcje będą nadal przyjmowane w okresie przejściowym. Termin zakończenia okresu przejściowego nie został jeszcze określony.
    • Dotychczasowe transakcje będą zmieniane na docelowe automatycznie na etapie przetwarzania komunikatu.

ZMIANY W WERSJI 1.17.0

  • Nowa reguła TROS53 weryfikująca unikalność lp pozycji.
  • Poprawka opisu reguły KM5 weryfikującej unikalność lp transakcji.
  • Nowe reguły TRZB4 i TRPD12 odrzucające komunikaty z transakcjami z przyszłości.
  • Zmiana wagi reguły TROSPOZ34 dot. numeru zapotrzebowania z ostrzeżenia na błąd.
  • Poprawka w opisie reguły TROS11 dot. adresu podmiotu, z którym zawierana jest transakcja.
  • Zmiana działania reguły TROS52 na odrzucanie komunikatów sprzed 1 kwietnia.
  • Dodanie reguł TRZB5 i TRPD13 odrzucających komunikaty sprzed 1 kwietnia.
  • Poprawki drobnych błędów.

ZMIANY W WERSJI 1.16.0

  • Poprawiono obsługę błędów usługi getStatus – dodano opisy błędów wywołania usługi.
  • Dodano usługę getStan umożliwiającą pobranie przez podmiot informacji o własnych stanach magazynowych przechowywanych w ZSMOPL.
  • Usprawniono obsługę błędu KM1 – komunikat będzie widoczny na koncie podmiotu, jeśli identyfikatory podmiotu i identyfikatory MPD będą poprawne.
  • Przeniesiono informację o wersji systemu na górną belkę. Wersja będzie widoczna na każdym ekranie.
  • Skrócono opisy niektórych transakcji.
  • Wprowadzono zmianę w regule TROS49. Regułę podzielono na 2 reguły:
    • TROS51: "Data korygowanej transakcji nie może być datą przyszłą."
    • TROS49: "Data korekty musi być późniejsza niż data transakcji korygowanej."
  • Dodano regułę KM7: "Przekroczono termin 7 dni na korektę komunikatu."
  • Dodano regułę TROS52 odrzucającą komunikaty z transakcjami sprzed 19 marca 2019.
  • Wprowadzono, w ramach TROS9 i TROS11, wymagalność podawania nazwy i adresu podmiotu odpowiedzialnego, gdy ten jest kontrahentem.
  • Wprowadzono zmiany w zakresie działania reguł TROSPOZ71 i TROSPOZ75. Reguły te będą obowiązywać w przypadku każdej z transakcji OS z wyjątkiem IR- gdy ta ustawia wszystkie stany na 0.
    • TROSPOZ71 Nie podano numeru serii.
    • TROSPOZ75 Nie podano daty ważności serii.
  • Zmieniono opis reguły TROSPOZ44 na: „Nie podano informacji o stanach magazynowych, która jest wymagana dla podanego rodzaju transakcji.”

ZMIANY W WERSJI 1.15.0

  • Dodano kolumnę ‘data komunikatu’ na portalu,
  • Ograniczono możliwość przesyłania zgłoszeń braków przez hurtownie farmaceutyczne,
  • Przesłanie ilości lub wartości mniejszej niż zero będzie odrzucane jako błąd na poziomie schematu komunikatu (XSD),
  • Poprawiono opisy komunikatów błędu TROSPOZ44, KM2 i KM3,
  • Zniesiono wymagalność podawania nazwy kontrahenta w przypadku gdy jest on apteką, hurtownią lub podmiotem leczniczym,
  • Wyłączono reguły TROSPOZ33 i TROSPOZ35.
  • W Poprzedniej wersji 1.14.0, reguły TROSPOZ76 i TROSPOZ77 zwracały Ostrzeżenie. Reguły te od wersji 1.15.0 będą powodowały odrzucanie komunikatów. Reguły zostały dodane z powodu błędów w komunikatach dotyczących sprzeczności w polach:
    <stanIloscDostepny> - <stanIloscDostepnySeria>
    oraz
    <stanIloscWstrzWycof> - <stanIloscWstrzWycofSeria>
    Reguły sprawdzają, czy pole <stanIloscDostepnySeria> nie zawiera stanu większego niż <stanIloscDostepny>. Pole <stanIloscDostepny> dotyczy stanu dostępnego wszystkich serii dla produktu (EAN-u) posiadanego przez podmiot (tak samo dla produktów wstrzymanych lub wycofanych), pole <stanIloscDostepnySeria> tylko dla konkretnej serii tego produktu.

ZMIANY W WERSJI 1.14.0

  • Dodano historię zmian dostępną pod linkiem „Historia zmian” na górnej belce ekranu.
  • Zostaje wprowadzona wymagalność numerów serii i daty ważności serii dla wszystkich komunikatów OS
  • W związku z powyższym zmodyfikowano działanie reguł TROSPOZ71 oraz TROSPOZ75 na następujące:
    • TROSPOZ71 Nie podano numeru serii.
    • TROSPOZ75 Nie podano daty ważności serii.
  • W trosce o jakość przesyłanych danych wprowadzono następujące nowe reguły walidacyjne:
    • TROS48 - Podana data transakcji odnosi się do przyszłości.
    • TROS49 - Podana data dokumentu korygowanego odnosi się do przyszłości lub podana data dokumentu korygowanego jest późniejsza niż data dokumentu korygującego.
    • TROSPOZ77 - Stan wstrzymany serii nie może być większy od stanu wstrzymanego produktu.
      TROSPOZ76 - Stan dostępny serii nie może być większy od stanu dostępnego produktu.
  • Dodano opcjonalną możliwość umieszczenie w komunikacie elementu deklarującego datę komunikatu <dataKomunikatu> w formacie RRRR-MM-DD.
  • W związku z powyższym wprowadzono następujące reguły walidacyjne w przypadku gdy w komunikacie element <dataKomunikatu> jest użyty:
    • KM6 - Data komunikatu jest z przyszłości.
    • TROS50 -  Data transakcji nie jest zgodna z datą komunikatu.
  • Dodano informacje o numerze komunikatu i numerze transakcji na ekranach z błędów w transakcji.
  • Uzupełniono odpowiedzi getStatus o informacje o <wartoscBledna>.
  • Słownik rodzajów transakcji dostępny na ekranie wyszukiwania transakcji w komunikacie rozszerzono o rodzaje transakcji planów dostaw i zgłoszeń braków.
  • Wyłączono następujące reguły:
    • TRPD7 - Nie podano wymaganego uzasadnienia wstrzymania lub zakończenia dostaw dla transakcji w rodzaju "wstrzymanie dostaw" (WS) lub "zakończenie dostaw" (ZA).
    • TRP6 - Podano datę końcową transakcji, która nie jest wymagana dla transakcji w rodzaju "wznowienia dostawy" (WZ) oraz "zakończenia dostaw" (ZA).

ZMIANY W WERSJI 1.13.0

  • Zmiana w zakresie dodawania konta nowego użytkownika do podmiotu raportującego. Oprócz loginu konieczne będzie podanie także imienia i nazwiska.
  • Zmiany na ekranie Komunikaty, Zgłoszenia braków oraz Użytkownicy. Użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych z poziomu podmiotu raportującego bez względu na kontekst logowania.
  • Zmiany w zakresie statusów komunikatów. Status wycofany został zarezerwowany dla wycofywanych komunikatów poprawnych/poprawnych z ostrzeżeniem. Wycofanie błędnego komunikatu nie będzie zmieniało jego statusu.
  • TROS12 dotyczący błędnego identyfikatora apteki zostaje zmieniony z ostrzeżenia na błąd.
  • Zmiany w zakresie podmiotów leczniczych. Podmioty lecznicze prowadzące apteki szpitalne i działy farmacji zostały połączone w jeden, wspólny rodzaj podmiotów: podmiot prowadzący działalność leczniczą. W okresie przejściowym raportowanie jako podmiot typu PA lub PF pozostaje bez zmian i jest nadal możliwe.

ZMIANY W WERSJI 1.12.1

  • Wyświetlanie listy komunikatów z ostatnich 7 dni po kliknięciu kafelka „Komunikaty”.
  • Wyświetlanie adresów podmiotów odpowiedzialnych w trakcie wyboru kontekstu podczas logowania.
  • Poprawienie działania reguły KM4.
  • Sprawdzanie czasu ostatniej aktywności użytkownika w czasie pracy na wielu kartach (automatyczne odświeżanie czasu).

ZMIANY W WERSJI 1.12.0

  • Użytkownikom podmiotów leczniczych dodano możliwość zgłaszania braków produktów leczniczych poprzez kafelek „Zgłoszenia braków”.
  • Dodano na ekranie startowym klauzulę informacyjną RODO.
  • Wyłączono działanie następujących reguł:
    • TROS5,
    • TROSS8,
    • TROS10,
    • TROS15,
    • TROS27.
  • Wprowadzono regułę KM4, która będzie odrzucać duplikaty komunikatów.
  • Dodano reguły, które odrzucają numery EAN z niepoprawną sumę kontrolną:
    • TRZB3,
    • TRPD2.
  • Zmieniono działanie reguł z błędu na ostrzeżenie:
    • TROSPOZ33,
    • TROSPOZ35.
  • Zmieniono działanie reguły TROS12 – dotyczącej identyfikatora apteki – z ostrzeżenia na błąd.
  • Poprawiono działanie reguły KM3. W przypadku błędnego numeru komunikatu, numer ten będzie pojawiał się jako błędna wartość.
  • Poprawiono treść opisu następujących reguł:
    • TROS2,
    • TROS9,
    • TROS12,
    • TROS13,
    • TROS14,
    • TROS31,
    • TROSPOZ32,
    • TROSPOZ33,
    • TROSPOZ37,
    • TROSPOZ38,
    • TROSPOZ39,
    • TROSPOZ40,
    • TROSPOZ41,
    • TROSPOZ42,
    • TROSPOZ70,
    • TROSPOZ75,
    • TRPD1,
    • TRZB1.

ZMIANY W WERSJI 1.11.0

  • Wprowadzono zmiany w zakładce Komunikaty. Lista komunikatów będzie się wyświetlać dopiero po wybraniu nawet jednego kryterium i kliknięciu przycisku „Szukaj”.
  • W przypadku transakcji IR+ oraz IR- przesłanie pozycji bez numeru serii lub bez daty ważności serii nie będzie wywoływało błędu.

ZMIANY W WERSJI 1.10.4

  • Wprowadzono obligatoryjność podawania numeru i daty serii.

ZMIANY W WERSJI 1.10.3

  • Poprawiono wyświetlanie adresów aptek i hurtowni na ekranie logowania.
  • Poprawiono wyświetlanie adresów aptek i hurtowni na górnej belce ekranu.
  • Dodano adresy aptek i hurtowni na widoku miejsc pracy w zakładce „Moje konto”.

ZMIANY W WERSJI 1.10.2

  1. Poprawiono wyświetlanie komunikatów błędów w przypadku, gdy w danej pozycji występował w sumie więcej niż jeden błąd lub ostrzeżenie.
  2. Poprawiono wyświetlanie informacji o identyfikatorze biznesowym podmiotu odpowiedzialnego. Na ekranie widoku „Moje konto” w polu ID będzie wyświetlał się numer NIP.

ZMIANY W WERSJI 1.10.1

  • Wprowadzono poprawkę umożliwiającą podanie w transakcji IR+ i IR- ilości równej 0.

ZMIANY W WERSJI 1.10.0

  1. Skrócono minimalny akceptowalny okres planu dostaw do 3 miesięcy.
  2. Poprawiono błąd wyświetlania adresów na ekranie logowania.
  3. Poprawiono błąd utrudniający przesyłanie zgłoszeń błędów przez podmioty lecznicze.
Ten serwis korzysta z plików cookies. Brak ograniczenia lub wyłączenia cookies w przeglądarce internetowej oznacza zgodę na takie korzystanie (szczegółowe informacje znajdują się w Polityce cookies)